Böbrekler de Öğrenebilir mi? İşte NYU’den Yeni Keşif!
New York Üniversitesi’nde Nikolay V. Kukushkin liderliğindeki bir ekip, vücudun diğer hücrelerinin de öğrenme ve hafıza işlevi görebileceğini keşfetti. Nature Communications dergisinde yayınlanan araştırmaya göre, hafıza sadece beynin işi olmayabilir.
Kukushkin, “Öğrenme ve hafıza genellikle sadece beyne atfedilir ancak çalışmamız, vücudun diğer hücrelerinin de öğrenebildiğini ve anılar oluşturabildiğini gösteriyor” dedi. Araştırma, nörolojide uzun süredir bilinen “massed-spaced etkisi” üzerine odaklandı. Bu etki, aralıklı tekrarlarla öğrenmenin daha etkili olduğunu ve bilgilerin daha iyi hatırlandığını gösteriyor.
Hücrelerin Öğrenme Süreci
Araştırmada, böbrek ve sinir dokusundan alınan insan hücreleri laboratuvar ortamında incelendi. Bu hücreler kimyasal sinyallerle uyarılarak, öğrenme sürecinde rol alan “hafıza geni”ni etkinleştirdi. Hücrelere yerleştirilen ışıldayan protein sayesinde, hafıza geninin aktivitesi izlendi.
Çalışmanın sonuçları, kimyasal sinyallerin aralıklı olarak verilmesinin hafıza geninin daha uzun süre ve daha güçlü şekilde etkin hale getirilmesini sağladığını gösterdi. Bu durum, beynin öğrenme mekanizmalarına benzer süreçlerin diğer hücrelerde de işlediğini gösteriyor.
Yeni Sağlık Yaklaşımları
Araştırma ekibi, bulguların hafıza alanında yeni sağlık yaklaşımlarının kapısını aralayabileceğini belirtiyor. Kukushkin, “Bu keşif, öğrenme süreçlerini geliştirmek ve hafıza bozukluklarını tedavi etmek için yeni fırsatlar sunabilir” şeklinde konuştu.
Araştırma aynı zamanda, gelecekte vücudun beyin gibi düşünülmesi gerektiği fikrini de destekliyor. Pankreasın yemek alışkanlıklarımızı hatırladığı ya da kanser hücrelerinin tedavileri nasıl tanıdığı gibi düşüncelere ışık tutuyor.
Yeni Bilimsel Gelişmeler İçin İlham Verici Bir Çalışma
Hücrelerin de öğrenme mekanizmasına katkı sağlayabileceğini gösteren bu araştırma, bilim dünyasında geniş çaplı çalışmalara ilham veriyor. Görünüşe göre hafıza, beyinle sınırlı kalmayıp tüm vücut için ortak bir yeti olabilir.